Autism/vaccine data faked: report

The British doctor whose 1998 paper fueled fears of a now-discredited link between childhood vaccines and autism
manipulated and changed data to make his case, the Sunday Times of London reports.

An investigation by the newspaper found that Dr Andrew Wakefield and his colleagues altered confidential and public
records to support their claim that eight of 12 autistic children attending a routine clinic at Wakefield's hospital had
developed symptoms of autism only days after they were given the measles-mumps-rubella (MMR) vaccine.

Wakefield's original findings, published in The Lancet, have since been refuted by many subsequent epidemiological
studies.

Symptoms preceded jab

According to the Los Angeles Times Brian Deer, an investigative reporter for the Sunday Times who had been
following the MMR controversy since the beginning, said a review of hospital and other records showed that almost
all of the children had developed symptoms of autism before receiving the shot.

While Wakefield claimed that measles virus found in the intestines of the children caused an inflammatory bowel
disease linked to autism after they were given the shot, Deer found that hospital pathologists examining the children
for signs of inflammatory bowel disease were unable to confirm its presence in most of the cases, and concluded that
Wakefield, or someone on his team, altered the data to make it appear that the condition was found, the Los Angeles
Times said.

Deer also reported that at least one parent of a child in whose intestines the measles virus was said to have been
found took samples to three other labs, which were unable to confirm Wakefield's findings.

Deer also found that Wakefield had been retained as an expert witness two years before his study by a lawyer
planning to sue vaccine makers on behalf of parents who thought the MMR shot caused their children's problems.
Deer said the parents cited in The Lancet article came to Wakefield's clinic after responding to an advertisement by
the lawyer's group, called Jabs, and not for routine screening, the Los Angeles Times reported.

Professional misconduct

Meanwhile, Wakefield and two co-authors, Dr John Walker-Smith and Dr Simon Murch, face allegations of
professional misconduct brought by England's General Medical Council, which oversees physicians. Those charges,
according to the Sunday Times of London, are not related to the newspaper's investigation, but rather to the
researchers' ethics in using the children. The newspaper said it was forwarding all its data to the medical council for
review.

Through a lawyer, Wakefield has denied the newspaper's allegations and continues to stand by his original
conclusions. In 2004, however, 10 of the 13 original authors on The Lancet paper asked that it be withdrawn, saying
that "no causal link was established between MMR vaccine and autism because the data was insufficient," the
Sunday Times of London said.

Since Wakefield's original claims, the newspaper reported that vaccination rates in Great Britain have fallen from 92
percent to less than 80 percent. As a result, two children have died of measles, and 1 348 cases of the disease were
reported in England and Wales in 2008, where only 56 were reported in 1998, when Wakefield's study was first
released.



